פרסומי PMW
מיעוט מהמתנחלים "מעוניין לעשות שלום" - דיווח חיובי בעיתון הרשות הפלסטינית
Share |
מיעוט מהמתנחלים "מעוניין לעשות שלום" - 
דיווח חיובי בעיתון הרשות הפלסטינית 

אומן פלסטיני מכיר בקיומה של היסטוריה יהודית בירושלים -  
בטלוויזיה הפלסטינית
 
איתמר מרכוס ונאן ז'אק זילברדיק
 
"מיעוט מהמתנחלים 'מעוניין לעשות שלום' עם הפלסטינים," כך נכתב בכותרת נדירה בעיתונות הרשמית הפלסטינית, בראשית החודש.
 
בכתבה שנלקחה מסוכנות הידיעות הצרפתית (AFP), הובאו דבריהם של שני ישראלים תושבי הגדה המערבית. הכתבה סיפרה על פלסטיני שהשיג אישור בנייה בגדה המערבית בעזרתו של ישראלי, אליעז כהן, אשר "בניגוד לרוב המוחלט של המתנחלים, סבור כי השלום יושג דרך הכרה הדדית בזכות של כל אחד מהצדדים על הארץ עצמה."

הכתבה ממשיכה ומתארת ישראלי אחר, נחום פצ'ניק, שעליו נכתב כי הוא נראה "כמו כל מתנחל קיצוני טיפוסי שרחוק מהדיאלוג עם הפלסטינים." לדברי העיתון, פצ'ניק ייסד את תנועת "ארץ השלום" שבה "מעודדים שיתוף פעלה דתי, חברתי וכלכלי עם הפלסטינים," והיא כוללת "1700 חברים, מהם 150 פלסטינים, השאר מתנחלים."
 
פצ'ניק תיאר בכתבה את הפעילות בתנועתו: "ארגנו פגישות בין דתיות, חילקנו חבילות לעניים, ארגנו הפגנות משותפות נגד גדר ההפרדה ויש לנו עוד פרויקטים רבים, כמו עיבוד שדה משותף."
 
העיתון הפלסטיני הרשמי לא הגיב על הדברים או על היוזמות הישראליות.
"מבט לתקשורת פלסטינית" מתעד פרסומים נדירים בתקשורת הרש"פ שבהם יש אמירות או דיווחים חיוביים על ישראלים ויהודים. מאידך, ישנה מדיניות של דמוניזציה כלפי היהודים.

אמירה נדירה נוספת שודרה בטלוויזיה הפלסטינית כאשר אומן פלסטיני, במהלך הצגת תמונה, הכיר בכך שקיימת היסטוריה יהודית בירושלים: "הציור הזה מייצג את ירושלים לאורך התקופות. זאת התקופה האסלאמית. זאת התקופה הנוצרית, לפני כן יש את מה שכיניתי התקופה היהודית. זאת התקופה הכנענית.."

לחץ לצפייה בסרטון

הטלוויזיה הפלסטינית, והתקשורת הפלסטינית בכלל, מפרסמת לעתים נדירות דברים שיש בהם הכרה בהיסטוריה היהודית בירושלים, או בחלק אחר של הארץ. מאידך, הן מקיימות מדיניות של
הכחשת היסטוריה יהודית בארץ ישראל, ובפרט את דבר קיומו ההיסטורי של מקדש יהודי בירושלים - ומתייחסים אליו כ"בית המקדש המדומה."
 
להלן תרגום הידיעה של סוכנות הידיעות הצרפתית שהתפרסמה בעיתון הרשמי של הרשות הפלסטינית, ובה דיווח חיובי על מיעוט מהמתנחלים אשר "מעוניין לעשות שלום":
 
כותרת: "מיעוט מהמתנחלים 'מעוניין לעשות שלום' עם הפלסטינים"
 
"הפלסטיני מוחמד סעד קיבל לאחרונה רשות מצבא הכיבוש (כלומר צה"ל) לבנות דירות בכפר ח'ירבת זכריא בגדה המערבית הכבושה בסיועו של אליעז כהן, מתנחל מ[קיבוץ] כפר עציון. כפר זה (ח'ירבת זכריה) נמצא בתוך ההתנחלות גוש עציון, מערבית לעיר בית לחם. גוש עציון מורכב מ-22 התנחלויות, בהן חיים בערך 70,000 מתנחלים ושנבנו, כשאר התנחלויות, על שטחים פלסטיניים שכבשה ישראל בשנת 1967. 

כהן, משורר החפץ בדיאלוג בין המתנחלים לפלסטינים, הסביר: 'מזה שלוש שנים אני נלחם לצדו [של סעד] כדי שינצח בסוגיה.' בניגוד לרוב המוחלט של המתנחלים, כהן סבור כי השלום יושג דרך הכרה הדדית בזכות של כל אחד מהצדדים על הארץ עצמה, והוא ציין כי 'אין הכוונה לחלוקת הארץ לשניים, אלא לשיתופה אחד עם השני.' הוא הוסיף: 'אני סבור כי ישנה אפשרות לקיומן של שתי ישויות לאומיות שיימצאו במקום אחד, בין אם באופן של איחוד קונפדראלי או שתי מדינות, אך מבלי שאף אחד יאבד את זכותו ההסטורית על ארץ זו, שאליה קשורים כל אחד משני העמים.'
 
בשנת 2010, ייסד חברו [של כהן], נחום פצ'ניק, את תנועת 'ארץ השלום' שכוללת מספר קטן של מתנחלים המעודדים שיתוף פעלה דתי, חברתי וכלכלי עם הפלסטינים. פצ'ניק, אב לארבעה שחי בגוש עציון, הבהיר: 'השלום הינו הכרחי עבורנו.' לאיש זה יש זקן וכיפה מסורתית והוא נועל סנדלים כמו כל מתנחל קיצוני טיפוסי שרחוק מהדיאלוג עם הפלסטינים. אולם, בן רב זה (פצ'ניק), שגדל בהתנחלויות מאז לידתו ואיננו סבור כי ביכולתו לחיות במקום אחר, אומר: 'אני קשור לאדמה זו ואשאר [כאן], אך גם הפלסטינים נמצאים כאן, ועלי ללמוד לחיות עימם.'
  
תנועת 'ארץ השלום' הינה יוצאת דופן בקרב חוגי מתנחלים רבים, היא אינה פופולארית ובמקרה הטוב אולי יחשיבו אותה כקבוצה של אידיאליסטים משוגעים או כקבוצה של בוגדים. נחום אומר: 'האם אני משוגע? כן, משוגע על השלום.' 
אולם בשטח, ארגוני זכויות אדם התריעו בחודש יולי הקודם על התגברות התקפותיהם של המתנחלים... 
 
תנועת 'ארץ השלום' כוללת 1,700 חברים, מהם 150 פלסטינים והשאר מתנחלים, מתוך חצי מיליון מתנחלים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. 
פצ'ניק אומר: 'כבר ארגנו פגישות בין הדתות, חילקנו חבילות לעניים, ארגנו הפגנות משותפות נגד גדר ההפרדה ויש לנו עוד פרויקטים רבים, כמו עיבוד שדה משותף.' 
הוא המשיך: 'שמו של הפרויקט הוא שדות שמיים, "חקל אללה" (שדה אללה), מאחר שאנו סבורים כיהודים וכמוסלמים שהאדמה בסופו של דבר שייכת לאללה. אנו מתכוונים למסור את כל היבול למשפחות נזקקות.'
 
הוא מסרב להעלות פתרונות מדיניים, אך הוא מדגיש כי אי פעם אם יאומץ פתרון שתי המדינות, הוא ירצה להישאר לחיות בפלסטין. הוא המשיך: 'זכותי להיות חלק ממיעוט יהודי במדינה דמוקרטית פלסטינית, כמו מיליון הפלסטינים שחיים במדינה ישראל.' אולם, הוא מציין כי 'השלום נעשה על ידיי אנשים בעלי רצון טוב ובשטח, ולא בגינה של הבית הלבן.' 
מצדו, אומר איבראהים ענבאווי מרמאללה החבר בתנועה: 'מתנחלים אלה מוכנים לחיות במדינה הפלסטינית, להיות חלק מהעם הפלסטיני ולשאת דרכון פלסטיני.' נחום פצ'ניק נפגש לאחרונה עם הנשיא מחמוד עבאס ברמאללה יחד עם משלחת של אנשי דת יהודים.
 
פצ'ניק ציין בהתלהבות כי 'פגישה זו חשובה מאוד עבורנו מכיוון שמר עבאס התיר לנו להמשיך בדיאלוג, וזהו צעד לעבר השלום.' כהן סבור כי 'המנטאליות משתנה וישנו מספר גדול של אנשים בקרב המתנחלים או הפלסטינים שמתחילים להבין כי עתידנו קשור באופן הדוק ונגזר עלינו לעשות שלום.'" 
[אל-חיאת אל-ג'דידה, 05/10/2012]
 
להלן תמליל שידור הטלוויזיה הפלסטינית, שבו אומן מכיר בקיומה של היסטוריה יהודית בירושלים:
 
איסמאעיל מידייה, אומן פלסטיני: "הציור הזה מייצג את ירושלים לאורך התקופות. זאת התקופה האסלאמית. זאת התקופה הנוצרית, לפני כן יש את מה שכיניתי התקופה היהודית. זאת התקופה הכנענית. חשיבותה עבורי ועבור כל פלסטיני, בכך שהיא מעין מפה או מסמך."
[הטלוויזיה הפלסטינית (פת"ח), 24/07/2012]