פרסומי PMW
המיליארדים החסרים של הרשות הפלסטינית: מימון לארגוני טרור ומימון למוסדות שלא תפקדו כבר למעלה מעשור
Share |
המיליארדים החסרים של הרשות הפלסטינית:
מימון לארגוני טרור ומימון למוסדות שאינם מתפקדים כבר למעלה מעשור
  • מאז 2011 הרש"פ העבירה לאש"ף מעל 7,000,000,000 (שבעה מיליארד) ש"ח. חלק מהכסף הזה הלך ישירות לארגונים החברים באש"ף, כמו החזית העממית לשחרור פלסטין, שהוא ארגון טרור מוכרז הן בישראל, הן בארה"ב והן באיחוד האירופי.
  • למרות שהרשות הפלסטינית לא ערכה בחירות מזה 15 שנה, בין השנים 2011 עד 2018 הוציאה הרש"פ 104,566,000 ש"ח על "ועדת הבחירות המרכזית" שלה.
  • בעוד ש"המועצה המחוקקת" של הרש"פ אינה מתפקדת מאז שנת 2006, בין השנים 2011 ל-2018 הרש"פ הוציאה לא פחות מ-336,746,000 ש"ח על "המועצה המחוקקת" שלה.
  • סך כל הוצאות הרש"פ על פעילויות אלה הוא מעל 7,440,000,000 (7.44 מיליארד) ש"ח.
מאת עו"ד מוריס הירש

מאז הקמתה קיבלה הרשות הפלסטינית (רש"פ) עשרות מיליארדי דולרים של סיוע בינלאומי. רק מאז 2011 תרמו ארה"ב, האיחוד האירופי ומדינות אחרות מאות מיליוני דולרים ויורו כסיוע לרש"פ.
 
בעוד שהרש"פ התלוננה כל העת על קשייה הכלכליים, עיון בדו"חות הכספיים שהרש"פ פרסמה לגבי השנים 2011 - 2018 מראה כי באותה תקופה הרש"פ העבירה מקופתה יותר מ-7 מיליארד ש"ח לארגון השחרור הפלסטיני (אש"ף). חלק מהכסף הזה הועבר לארגוני טרור. באותה תקופה הוציאה הרשות גם מעל 440 מיליון שקל למימון מוסדותיה שאינם מתפקדים כלל.

מימון לאש"ף ולארגונים שהוכרזו כארגוני טרור בארץ ובחו"ל

אש"ף שבראשו עומד מחמוד עבאס (אבו מאזן), שהוא גם יו"ר הרש"פ, הנו ארגון גג של מספר ארגונים פלסטינים. הארגון הגדול והדומיננטי באש"ף הוא תנועת פת"ח של מחמוד עבאס. בין הארגונים החברים באש"ף קיימים ארגונים, כגון החזית העממית לשחרור פלסטין (חז"ע), שהוכרזו כארגוני טרור הן על ידי ישראל, הן על ידי האיחוד האירופי והן על ידי ארה"ב. הארגונים החברים באש"ף זכאים לקבל מימון מאש"ף.

 
בעוד שהתורמים הבינלאומיים לרש"פ דרשו ממנה שקיפות פיננסית, אש"ף אינו כפוף לשום הסדר פיננסי או דרישות לשקיפות. בהתאם, לא ניתן לדעת מה נעשה עם מיליארדי שקלים מכספי תורמים שהרש"פ העבירה וממשיכה עד היום להעביר לאש"ף.

רק בהזדמנויות נדירות נחשפת הפעילות הכספית של אש"ף. ביוני 2018 התלונן גורם בכיר בחז"ע, מאהר מזהר, כי החז"ע אינו מקבל את הקצבותיו החודשיות מאש"ף.

בדחייתו את הטענה של החז"ע, חבר הוועד הפועל של אש"ף והועד המרכזי של פת"ח, עזאם אל-אחמד, אישר כי עבאס והקרן הלאומית הפלסטינית, הזרוע הפיננסית של אש"ף, אחראים על המימון לחז"ע, והדגישו כי ההקצבות לא הופסקו:

"חבר הוועד הפועל של אש"ף, עזאם אל-אחמד, הכחיש כי הופסק התקצוב מהקרן הלאומית [של אש"ף] לארגון פלסטיני כלשהו, ובכלל זה 'החזית העממית'.
בשיחת טלפון עם אל-אחמד מרבת עמון, הוא אמר: 'אין אמת בשמועות שלפיהן הנשיא עבאס או כל גורם אחר הפסיק את התקצוב לחזית העממית.'"
[מען (סוכנות חדשות פלסטינית עצמאית), 17/06/2018]

בעוד שעזאם אל-אחמד הכחיש את הטענות של החז"ע ב-2018, דיווחים בתקשורת הפלסטינית מראים כי כשהוא רצה בכך, מחמוד עבאס אכן נמנע מהעברת מימון של אש"ף לחז"ע. בשנת 2016 הפסיק עבאס את המימון לחז"ע, לא בגלל שהוא ראה את החז"ע כארגון טרור, אלא בגלל שהחז"ע מתחה עליו ביקורת:

"לסוכנות 'מען' נודע כי הנשיא מחמוד עבאס הפסיק את תקצוב החזית העממית בעקבות דרישת חלק ממנהיגי החזית מאבו מאזן להתפטר.
בהקשר להפסקת ההקצבות אמר כאיד אל-ע'ול, חבר הנהגת החזית העממית, אתמול (יום שני) כי הנשיא עבאס הפסיק את ההקצבות של החזית לחודשים פברואר ומרץ."
[מען (סוכנות חדשות פלסטינית עצמאית), 11/04/2016]

מכיוון שנושא המימון של אש"ף לארגון החז"ע עלה מחדש בשנת 2018, ברור כי עבאס ב-2016 לא עצר את המימון של אש"ף לחז"ע לאורך זמן, וחידש אותו בשלב מסוים.

מכאן שהרש"פ השתמשה בשיטתיות בכספי התרומות של ארה"ב והאיחוד האירופי על מנת לממן ארגונים שהתורמים עצמם הגדירו כארגוני טרור. בעוד שארה"ב הפסיקה את הסיוע הישיר שלה לרש"פ, ובכך הפסיקה את הניצול לרעה של תרומות כדי לממן ארגוני טרור מוכרים, האיחוד האירופי ממשיך לתת סיוע כספי רב לרש"פ. הרש"פ מצידה ממשיכה להעביר כספים לאש"ף.

ברור, שאמנם לא ניתן להוכיח כי דולר/יורו ספציפי שנתרם לרש"פ מצא את דרכו ישירות לחשבונות ארגוני הטרור, אך ברור כי תרומות לרש"פ לכיסוי הוצאותיה הלגיטימיות, מאפשרות לה להסיט את המשאבים שלה למטרות בלתי לגיטימיות כגון מימון ארגוני טרור.

באופן שלא ייאמן, מסמך האסטרטגיה המאוחד של האיחוד האירופי לשנים 2017 - 2020 "לקראת מדינה פלסטינית דמוקרטית ואחראית" מכריז כי לאסטרטגיה יש מספר אבני יסוד: "עקרונות דמוקרטיים" ו"קיום בחירות" הינם "עקרונות בלתי סחירים" כהגדרת המסמך. מעבר לכך, שותפי הפיתוח מחויבים "לתמוך ברש"פ על ידי הגדלת השקיפות בתקציב הממשלה וקבלת ההחלטות."

מכיוון שלא התקיימו בחירות לתפקיד יו"ר הרש"פ מזה 14 שנה (עבאס הנו כבר בשנה ה-15 לכהונה שלו בת 4 השנים),ולא התקיימו בחירות למועצה המחוקקת מזה 13 שנה, והתרומות מהאיחוד האירופאי ממשיכות לזרום, הרי שמובן כי האיחוד האירופי ויתר על "העיקרון הבלתי סחיר" בעניין הדמוקרטיות של הרש"פ. כעת נראה כי הרשות מפרה גם "עיקרון בלתי סחיר" נוסף של של האיחוד האירופי - אחריות ומתן דין וחשבון על התפקוד.

למותר לציין כי תנועת פת"ח של עבאס זכתה גם היא להקצבות כספים שנתרמו לרש"פ לצרכים של העם הפלסטיני.

בשלב זה ארגון חמאס מסרב להצטרף לאש"ף. אילו חמאס היה מסכים להצטרף לאש"ף, כספי הסיוע של התורמים הבינלאומיים היו מועברים לחמאס, שאף הוא מוכרז כארגון טרור על ידי הקהילה הבינלאומית.

מימון הרש"פ למוסדות שאינם מתפקדים

בעוד שכהונתו של יו"ר הרש"פ מוגבלת לפי חוקי הרש"פ לכהונה באורך ארבע שנים עם אפשרות לכהונה אחת נוספת (בכפוף לבחירות), גם של ארבע שנים, עבאס נמצא עכשיו, כאמור, בשנה ה-15 לכהונתו (הקדנציה) הראשונה שלו כיו"ר הרשות.

באופן דומה, כהונתה של המועצה המחוקקת מוגבלת גם היא לתקופה מקסימאלית של ארבע שנים. כתוצאה מהסכסוך הפנימי בין פת"ח של עבאס לבין הארגון היריב, חמאס, הבחירות האחרונות למועצה המחוקקת נערכו ב-2006. בבחירות ההן זכתה חמאס זכתה ב-74 מתוך 132 המושבים במועצה המחוקקת, אך בפועל המועצה כלל לא התכנסה מאז זמן קצר לאחר הבחירות של 2006.

כמה חודשים לאחר הבחירות למועצה המחוקקת, חדרו מחבלים מאנשי חמאס לשטח ישראל מרצועת עזה, תקפו כוח שמירה צבאי, הרגו 2 חיילים וחטפו את החייל גלעד שליט. ישראל הגיבה על החטיפה, ועל פעילות טרור נוספת של חמאס, על ידי כך שעצרה כמה מחברי המועצה המחוקקת של הרש"פ שהם אנשי חמאס שגרו באיו"ש ובמזרח ירושלים, ובכך גרמה לשיבוש בפעילות המועצה המחוקקת.

במקביל התמודדה הקהילה הבינלאומית עם הדילמה כיצד להמשיך לממן את הרש"פ בעת שהיא נשלטת על ידי ארגון שהנו מוכרז כארגון טרור על ידי הקהילה הבינלאומית. עבאס, שמפלגתו פת"ח איבדה בבחירות את השליטה במועצה המחוקקת, ניצל את ההזדמנות והדיח את הממשלה בראשות חמאס (ממשלת איסמעיל הנייה). חמאס סירב לקבל את פעולתו של עבאס, ובקיץ 2007 השתלט באלימות על רצועת עזה, כאשר במקרים מסוימים אנשי חמאס בעזה השליכו אנשי פת"ח מגגות הבניינים אל מותם.

חברי המועצה המחוקקת מטעם חמאס שנעצרו, כבר סיימו לרצות את העונשים שהוטלו עליהם ושוחררו מבתי הכלא בישראל; אך כתוצאה מהקרע בין פת"ח לחמאס, הנמשך עד היום, המועצה המחוקקת מעולם לא חזרה לתפקד ולא נערכו בחירות חדשות.

על אף היעדרן של בחירות לאורך למעלה מעשור, והיעדרה של כל של פעילות פרלמנטרית, דו"חותיה הכספיים של הרש"פ מראים כי בין השנים 2011 - 2018 הוציאה הרש"פ לא פחות מ- 104,566,000 ש"ח על "ועדת הבחירות המרכזית" שלה. באופן דומה, הרש"פ הוציאה לא פחות מ-336,746,000 ש"ח על "המועצה המחוקקת."

יש לציין כי כאשר עבאס החליט, בדצמבר 2018, כי המשך החשבתם של מי שנבחרו בשנת 2006 לחברי "המועצה המחוקקת" כבר לא משרתת את המטרות שלו, או של מפלגת פת"ח, הוא החליט פשוט לפזר את המועצה.

למותר לציין כי כל הנתונים שצוינו לעיל הנם בנוסף למאות מיליוני השקלים שהרש"פ הוציאה במהלך השנים על מימון מדיניות תגמול הטרור שלה.

סיכום

הדרישה שהרשות הפלסטינית תעמוד בדרישות של שקיפות פיננסית, ולו שקיפות מינימאלית, מועילה רק אם נעשה משהו במידע שנחשף. אם המדינות התורמות כספים ומשאבים רבים לרש"פ, כמענה לטענותיה בדבר עוני חפיר וצורך בעזרה דחופה, אינן דורשות ממנה להסביר מדוע היא מבזבזת מיליארדי שקלים, בין היתר על מימון גופים שאינם מתפקדים והעברת מימון לארגוני טרור, אזי הרשות תמשיך לנצל לרעה את הכסף והרצון הטוב של מדינות התורמות.

מתן האפשרות לרש"פ להמשיך במעשים אלה אינו מקדם שום מטרה הקשורה לקידום השלום, אלא להיפך. כאשר התורמים הבינלאומיים מעלימים עין מניצול ברור לרעה של כספי התרומות, הם אך מסייעים לרש"פ להעמיק את הסדקים.